Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

STARTTI

Ennen päivän ensimmäistä starttia pidetään ohjaajakokous. Ohjaajakokouksessa arvotaan myös lähtöpaikkajärjestys ensimmäiseen erään. Seuraavaan erän lähtöpaikat määräytyvät edellisen erän maaliintulojärjestyksessä. Ennen starttia on myös harjoitteluaika jolloin voi tutustua rataan paremmin, alkuverrytellä ja tehdä viimeiset säädöt ennen kilpailustarttia.

Kun kaikki laitteet ovat ryhmittyneet lähtöritsan taakse ja kilpailun johtaja on varmistanut, että startti voidaan suorittaa, annetaan merkki koneiden käynnistämiseksi. Lähtö tapahtuu starttiritsan lauetessa. Ski-luokan lähtötilanteessa noudatamme edelleen IJSBA:n sääntökirjaa myös sen osalta, että kuljettajan molempien jalkojen tulee olla pohjassa kunnes startti tapahtuu. Tähän voi kilpailunjohtaja antaa erillisen luvan kunkin kilpailuaamun ohjaajakokouksessa. Tämä siis tarkoittaa sitä että toista jalkaa EI saa pitää laitteen kaukalossa valmiina ennen starttiritsan laukeamista ellei toisin ilmoiteta.

Seisottavien kyseessä ollen on hyvä varata yksi lähtöavustaja pitämään laitteesta kiinni, jotta startista saa kaiken irti. Istuttavien osalla avustajia saa olla kaksi. Varaslähdöstä rangaistaan siten, että varastava kuski joutuu starttaamaan uusintalähtöön kone sammutettuna ja tapponaru irroitettuna, myös tapponarua pitelevä käsi tulee olla kypärän päällä, josta sen saa ottaa vasta starttiritsan lauettua. Ski-luokissa uusintastartti on ilman lähtöavustajaa ja Runabout -luokissa vain yhtä avustajaa käyttäen.

Runabout luokkien suurin laitemäärä ritsalla on 14.

SM-runabout GP2-luokkaan voi osallistua vapaasti kaupan olevalla laitteella, johon saa tehdä sääntökirjan GP2 -kohdan mukaiset muutokset. Vastaavasti GP1-luokan laitteen tulee olla sääntökirja GP1 -kohdan mukainen. (Katso https://www.uimpowerboating.com/Documents/Document/2017%20Aquabike%20rulebook.pdf ,tekniset määräykset alkavat sivulta 122)

Ski luokkien suurin laitemäärä ritsalla on 18.

 

Vuoden 2017 SM-kisojen starttimäärä varmistuu kevään aikana, kun kilpailupaikat saadaan varmistettua.
Eräpisteisiin tarvittava kierrosmäärä on 70% voittajan kierrosmäärästä pyöristettynä lähimpään tasalukuun.
Mikäli jonkun rataluokan lähdössä on viisi (5) tai vähemmän osallistujaa, pisteet puolitetaan.
Endurancessa pisteet puolitetaan mikäli joukkueita on kolme (3) tai vähemmän.


Pistelaskussa käytetään UIM pistelaskutaulukkoa



Kauden loppusijoituksissa ratkaisee ensin pisteet, mutta niiden mennessä tasan, ratkaisee voittojen lukumäärä, niiden ollessa tasan, ratkaisee toisien tilojen määrä, jne. Mikäli kaikki sijoitukset menevät tasan, ratkaisee kauden viimeisen erän sijoitus. Osakilpailusijoituksissa ratkaisee ensin pisteet, niiden ollessa tasan, ratkaisee jälkimmäisen erän sijoitus.