Rata

Kilpaileminen tapahtuu erivärisin poijuin merkityllä radalla. lähtö tapahtuu niin sanotun ritsan takaa yhteislähtönä (ritsa = laukaistava kumilanka joka toimii lähtöpuomina) tai lentävänä lähtönä, jossa jetit ajavat rinnakkain kunnes lähettäjän vihreä lippu laskeutuu lähdön merkiksi.

Seisottavat ja istuttavat ajavat pääosin saman radan (seisottavilla voi olla yksi tai kaksi tiukempaa ”kääntöpoijua”) endurance -radan ollessa poistettujen poijujen ja kauempana olevan ”kääntöpoijun” takia hieman suoraviivaisempi. Periaatteena on se että rataa kierrettäessä punaiset poijut jäävät kuskin vasemmalle puolelle ja keltaiset oikealle. Radalla voi olla useampia punaisia tai keltaisia poijuja peräkkäin.

Kilpailijan tulee seurata radalla tilannetta jatkuvasti. Radan kiertäminen ajosuuntaa vasten on ehdottomasti kielletty.

Ensimmäiseen lähtöön järjestäydytään arvotuilla lähtöpaikoilla, toiseen lähtöön järjestäydytään ensimmäisen erän tulosten mukaisesti.

Rataturvallisuudesta huolehtii yleensä kaksi-neljä turvajettiä. Kilpailupaikalla on lisäksi aina ambulanssi ja osaava ensihoitohenkilöstö, vaikka loukkaantumisia onkin sattunut todella harvoin.

Rata ja poijut
Rata muodostuu erivärisistä poijuista jotka kierretään sääntöjen määräämältä puolelta.

Punainen poiju kierretään oikealta
Keltainen poiju kierretään vasemmalta
Vaihtoehtopoijut (valkoinen, oranssi, sininen, vihreä) kierretään kuljettajakokouksessa ohjeistetusti
Maalipoijut  (ruutulippu kuvio) kierretään kuljettajakokouksessa ohjeistetusti
Rangaistuspoiju ”mustikka” (musta, sinimusta) kierretään kuljettajakokouksessa ohjeistetusti

Jos poiju puuttuu tai on väärällä paikalla kilpailun aikana turvajettikuljettaja siirtää paikalleen tai korvaa sen aina kun se on mahdollista. Jos poijua ei voida vaihtaa kilpailijat jatkavat seuraavalle poijulle lyhyintä reittiä huomioimatta puuttuvaa poijua.

Ratalinja- ja poijuvirheet

Musta linja = oikea ajolinja (Correct racing line)


Keltainen linja = poijuvirhe (missing buoy)
Poijuvirhe tulee kuitata saman kierroksen lopussa olevalla rangaistuspoijun ”mustikan” kierrolla.
Vain yhden poijuvirheen voi kuitata samalla kierroksella.
Kuittaamatta jäänyt poijuvirhe aiheuttaa -1  kierroksen rangaistuksen.

Punainen linja = ratalinjavirhe (Cutting the course) Ratalinjavirhettä ei voi kuitata aiheuttaa -2 kierroksen rangaistuksen

Rangaistukset määräytyvät UIM sääntökirjan mukaan
312.01.02 – RACE PENALTIES